Sunday, July 31, 2005

pengenalan

"keaslian budaya membina bangsa" - tema perayaan 40 tahun silat cekak yang dilancarkan pada 18 jun yang lalu di auditiorium besar UIA oleh yang berbahagia menteri di jabatan perdana menteri dato' seri mohd radzi bin sheikh ahmad dengan gilang-gemilangnya.

ucapan oleh Yang Mulia Guru Utama, Tuan Haji Ishak bin Itam sempena penyampaian sijil rendah silat cekak (konvokesyen) yang diadakan di auditorium besar UIA Gombak

silat cekak kini sudah pun berusia 40 tahun, satu usia yang cukup matang andainya silat cekak itu seorang manusia. ada pepatah mengatakan bahawa "life begins at 40". dan apa yang difahamkan melalui penerapan di dalam silat cekak ini ialah, usia 40 tahun ialah satu usia yang cukup matang, dan sudah sepatutnya cukup bersedia bagi menghadapi segala jua rintangan dan cabaran yang diberikan.

lahirnya cekak kerana kesedaran, bukan bermusuh sebagai tujuan, untuk mendaulatkan seni kebangsaan, menyesuaikan dengan makna kemerdekaan.

28 disember 1965, di rumah encik shaffie bin darus, menyaksikan kelahiran semula silat cekak yang diperturunkan oleh encik yahya bin said kepada almarhum ustaz haji hanafi bin haji ahmad.

di dalam perancangan dan persediaan untuk majlis penutup perayaan yang dijadualkan berlangsung pada jun 2006 di ipoh perak, pelbagai aktiviti telah pun digarispandukan untuk dilaksanakan dalam masa kurang dari setahun ini. salah satu daripadanya ialah penerbitan dan pelancaran buku "Keaslian Budaya Membina Bangsa". dalam pada itu saya kini turut berusaha dalam menyumbangkan idea dan artikel yang bersesuaian untuk buku ini. dengan ini diharapkan segala idea yang datang dengan tiba tiba akan dapat dicatatkan di dalam blog ini.

semoga segala kerja kita dirahmati dan diberkatinya selalu, insyaAllah.

(to be updated...)

No comments:

 
Copyright 2009 keaslian budaya membina bangsa. Powered by Blogger Blogger Templates create by Deluxe Templates. WP by Masterplan